.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ثبت کاروانسراي مهر آيين گرگان در فهرست آثار ملي

اثر فرهنگي تاريخي کاروانسراي مهر آيين در شهر گرگان، با شماره ۳۰۶۸۵ در فهرست آثار ملي ثبت شد.
به گزارش ميراث آريا(chtn) و به نقل از روابط ‌عمومي اداره کل ميراث ‌فرهنگي، صنايع‌ دستي و گردشگري گلستان، مديرکل اين اداره گفت: اين بنا به تاييد شوراي سياست‌گذاري ثبت ميراث فرهنگي کشور، اثر فرهنگي تاريخي کاروانسراي مهر آيين گرگان متعلق به دوره قاجاريه، در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد.

«قربان عباسي» افزود: نظر به به اجراي ماده يک از قانون تشکيل سازمان ميراث ‌فرهنگي، صنايع ‌دستي و گردشگري مصوب ۲۳ دي‌ماه ۱۳۸۲ و همچنين با توجه به قانون حفظ آثار ملي مصوب ۱۲ آبان‌ماه ۱۳۰۹ و نظام‌نامه اجرايي آن و ماده واحده قانون ثبت آثار ملي مصوب آبان‌ماه ۱۳۵۲، اقدام به ثبت آثار تاريخي و فرهنگي استان گلستان مي‌شود.

وي با اشاره به اين که بناي نامبرده در اواخر دوره قاجار ساخته شده است، گفت: اين کاروانسرا با گسترش استرآباد، تبديل به گاراژ شده و هم اکنون کاربري خاصي ندارد.

عباسي در ادامه خاطرنشان کرد: ورودي کاروانسراي مهر آيين شباهتي به دروازه مازندران در دوره استرآباد داشته و به عنوان معماري شاخص شمال ايران شهرت داشته است.

اين مقام مسوول يادآور شد: اين کاروانسراي قاجاري در زمان شورش‌هاي محلي بار‌ها به عنوان يک اردوگاه موقت از سوي ارتش ايران استفاده مي‌شد و در آن زمان ساختارهاي خدماتي آن به خوبي مي‌توانست پاسخگوي فوج بزرگي از ارتش وقت باشد.

وي تصريح کرد: اين کاروانسرا در آن زمان داراي ۴۸ اتاق، ۳ آشپزخانه و 2 اصطبل بود که آب آشاميدني آن از طريق يکي از درکه‌هاي خاص رود تامين مي‌شد و همچنين جايگاه فرمانده نظامي قلعه کهنه (محله گرگان جديد) براي مدت کوتاهي بوده است.

کاروانسراي مهر آيين با گسترش محدوده شهر هم اکنون در جنب ميدان شهرداري در مرکز شهر گرگان واقع شده است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.07 seconds.